Historical Range in the Narrative of Carlos Casares. Twentieth-Century Galicia and the Role of Intellectuals

Downloads

Published

2017-11-24

How to Cite

Monteagudo, H. (2017) “Historical Range in the Narrative of Carlos Casares. Twentieth-Century Galicia and the Role of Intellectuals”, Boletín da Real Academia Galega. A Coruña, (378), pp. 61–76. doi: 10.32766/brag.378.676.

Issue

Section

Estudos sobre a figura homenaxeada no Día das Letras Galegas

Authors

  • Henrique Monteagudo

DOI:

https://doi.org/10.32766/brag.378.676

Keywords:

Carlos Casares, Galician narrative, novel and history, intellectuals

Abstract

The present contribution focuses on the “central arch” of Carlos Casares’ narrative, a narrative cycle which opens with the novel Xoguetes para un tempo prohibido and completes with the trilogy formed by Ilustrísima, Os mortos daquel verán and Deus sentado nun sillón azul. A thematic approach is adopted here by looking at this part of his work through the lens of the History of Ideas with the aim of showing, first, that this narrative cycle offers a particular reading of one moment in recent Galician history –a moment including roughly the two first thirds of the twentieth century– and, second, that the opinion of Carlos Casares on the role of the intellectual in the modern world and his perception about his own position as an intellectual are both encapsulated in that particular reading.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Basanta, Ángel (2012): “A traxectoria narrativa de Carlos Casares”, Grial 196, 16-27.

Bermúdez Montes, María Teresa (2009): “Ecos e lecturas da narrativa europea contemporánea na obra de Carlos Casares”, en Noia/Rodríguez/Vilavedra 2009: 11-30.

Calvo, Tucho (2003): Carlos Casares. O conto da vida. A Coruña: La Voz de Galicia.

Carballa, Xan e Damián Villalaín (eds.) (2004): Carlos Casares. Os amigos, as imaxes, as palabras. Vigo: A Nosa Terra.

Carro, Xavier (2009): “Xoguetes para un tempo prohibido, unha novela clave na narrativa casariana”, en Noia/Rodríguez/Vilavedra 2009: 71-101.

Casares, Carlos (1967): Vento ferido. Vigo: Galaxia.

Casares, Carlos (1969): Cambio en tres. Vigo: Galaxia.

Casares, Carlos (1975): Xoguetes pra un tempo prohibido. Vigo: Galaxia.

Casares, Carlos (1979): Os escuros soños de Clío. Santiago: Cerne.

Casares, Carlos (1980): Ilustrísima. Vigo: Galaxia.

Casares, Carlos (1987): Os mortos daquel verán. Vigo: Galaxia.

Casares, Carlos (1996): Deus sentado nun sillón azul. Vigo: Galaxia.

Casares, Carlos (2002): O sol do verán. Vigo: Galaxia.

Díaz-Fierros, Francisco e Henrique Monteagudo (eds) (2003): Carlos Casares. A semente aquecida da palabra. Santiago de Compostela: Consello da Cultura Galega.

Fortes, Belén (2002): “Carlos Casares. Palabra de escritor”, Tempos novos 56, 61-65.

Freixanes, Víctor F. (1976): “Carlos Casares. Os dereitos do escritor”, en Unha ducia de galegos. Vigo: Galaxia, 273-294.

Lama, María Xesús (1999): “Entrevista con Carlos Casares”, Galicien Magazin 8, 22-29.

Noia, Camiño, Olivia Rodríguez e Dolores Vilavedra (eds.) (2009): Actas Simposio Carlos Casares. [S. l.]: Fundación Carlos Casares.

Monteagudo, Henrique (2017): Carlos Casares. Un contador de historias. Vigo: Galaxia.

Platas Tasende, Ana Mª (1998): “Conversación con Carlos Casares”, Revista Galega de Ensino 21, 15-26.

Riera, Miquel (1997): “De lengua, tradiciones y otros griales. Entrevista a Carlos Casares”, Quimera. Revista de literatura 158-159, 69-74.

Sánchez Ferraces, Xosé Luís (2009): “Os mortos daquel verán vinte anos despois da súa publicación”, en Noia/Rodríguez/Vilavedra 2009: 239-259.

Vilavedra, Dolores (2004): “O mundo de Casares, visto desde un sillón azul”, en Carballa/Villalaín 2004: 177-178.

Villanueva, Darío (2003): “Unha presentación de Deus sentado nun sillón azul”, en Díaz-Fierros/ Monteagudo 2003: 197-204.