'Caprice des dieux': cerimonia da liberdade
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
DOI:
https://doi.org/10.32766/brag.374.425Keywords:
Vidal Bolaño, galician theater, Caprice des Dieux, Teatro Antroido, Centro Dramático Galego (Galician Dramatic Centre), veto, theater and powerAbstract
The author analyzes in this article the uniqueness of the work Caprice des Dieux in the whole theater of Roberto Vidal Bolaño. The work, which in his day supposed a farewell to the stage of Roberto Vidal Bolaño, is based on a conflict of the author with the first political authorities of the Galician culture of the time (1985) but also on a disagreement with the professionals of the Galician theater of the same epoch. But what is intended above all in these pages is to be introduced to the lucid and engaged speech about theater and life that contains this controversial text that evokes ten years of activity of Antroido Theatre, one of the emblems and greatest achievements of Galician theater of yesterday, today and forever. Caprice des Dieux has proven an elaborate theatrical aesthetics scenically proven of the always conflictive relationship between theater and power.
Downloads
References
Becerra de Becerreá, Afonso (2012): Roberto Vidal Bolaño e o xogo do teatro. Brión: Laiovento.
Fernández Castro, Xosé Manuel (2007): A obra dramática de Roberto Vidal Bolaño. A Coruña: Universidade. [Tese de Doutoramento].
Fernández Castro, Xosé Manuel (2011): A obra dramática de Roberto Vidal Bolaño. Santiago de Compostela: Laiovento.
Franco, Camilo (2013): Dez obras na vida de Roberto Vidal Bolaño. Cesuras: Biblos Clube de Lectores.
Nogueira, Mar (2005): Catálogo de dramaturgos galegos 1973-2004. De abrente a hoxe. Santiago de Compostela: CDAEM.
Pascual, Roberto (2013): Roberto Vidal Bolaño e os oficios do teatro. Vigo: Edicións Xerais de Galicia.
Rabuñal Corgo, Henrique (2012): “Ollada á obra de Roberto Vidal Bolaño”, en Escritos sobre teatro galego (2000-2002). Unha viaxe polo teatro galego contemporáneo. Saarbrücken: Editorial Académica Española, 111-113.
Tato, Laura (2013): Roberto Vidal Bolaño: unha vida para o teatro. Noia: Toxosoutos.
Vidal, Roi (2013a): Fóra de portas. Paseo libre e non moi respectuoso polos tempos e lugares de Roberto Vidal Bolaño. Santiago de Compostela: Edicións Positivas.
Vidal, Roi (2013b): “Dez chaves para unha aproximación á estética de Teatro Antroido”, en Anxo Tarrío (ed.), Roberto Vidal Bolaño. Día das Letras Galegas 2013. Santiago de Compostela: Universidade, 101-110.
Vidal Bolaño, Roberto (2013a): “Caprice des dieux. Discurso cívico para actor e bonecos ou fíxoa boa, señor conselleiro” en Obras completas. Vol. III, Santiago de Compostela: Edicións Positivas, 36-67. (Remitimos tamén aos outros volumes das súas Obras completas, o I, o II e o IV, editados por Edicións Positivas).
Vidal Bolaño, Roberto (2013b): Escritos sobre teatro (Posicións e Teoría). Cadernos Ramón Piñeiro XXV. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia - Centro Ramón Piñeiro para a Investigación en Humanidades. Edición de Luís Cochón.
Vidal Bolaño, Roberto e Francisco Taxes (2003): Daquel Abrente. Publicacións do CDG, 30. Santiago de Compostela: IGAEM.
Villalaín, Damián (2002): “Entre Otero Pedrayo e William Holden. Unha lembranza de Roberto Vidal Bolaño”, en Carmen Becerra e María Teresa Vilariño Picos (eds.), Roberto Vidal Bolaño, escritor escénico. Lugo: TrisTram, 21-31.