Xela the artnaut. An analysis of her interest in linking poetry to other arts

Published

2022-04-27

How to Cite

López Rodríguez, B. (2022) “Xela the artnaut. An analysis of her interest in linking poetry to other arts”, Boletín da Real Academia Galega. A Coruña, (382), pp. 79–88. doi: 10.32766/brag.382.809.

Issue

Section

Estudos sobre a figura homenaxeada no Día das Letras Galegas

Authors

  • Belén López Rodríguez

DOI:

https://doi.org/10.32766/brag.382.809

Keywords:

Xela Arias, interartistic dialogue, Xosé Guillermo, Xulio Gil, Desertores, Vigo scene

Abstract

Xela Arias displayed a constant interest, throughout her career, in transcending classical literary formats and seeking a direct impact for her poetry by connecting it with other arts. The various creative dialogues that the writer established with other authors account for this concern. Three in particular stand out: the dialogue she maintained with the painter Xosé Guillermo, embodied in the design of the first edition of Denuncia do equilibrio [Condemnation of the Equilibrium] (1986); with the photographer Xulio Gil, which resulted in a major project of contemporary Galician culture, Tigres coma cabalos [Tigers For Horses] (1990), and with the rock group Desertores, for whose records she wrote lyrics: El desertor [The Deserter] (1991) and El vicio de la carne [The Vice of the Flesh] (1994). The celebration of Galician Literature Day ensured that this connection that Xela Arias was so interested in maintaining with other artists has endured until the present. One of the clearest examples is the book Xela Arias. Palabra á intemperie (2021) [Xela Arias. Words Out in the Open], in which Emma Pedreira and Laura Romero dialogue directly with her original work as a poet.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias, Xela (1986). Denuncia do equilibrio. Vigo: Edicións Xerais de Galicia.

Arias, Xela (1990). Tigres coma cabalos. Vigo: Edicións Xerais de Galicia.

Arias, Xela (1996). Darío a diario. Vigo: Edicións Xerais de Galicia.

Arias, Xela (2003). Intempériome. A Coruña: Espiral Maior.

Arias, Xela (2018). Poesía reunida (1982-2004). Vigo: Edicións Xerais de Galicia. Edición de María Xesús Nogueira.

Bragado Rodríguez, Manuel (2021a). Xela Arias. Unha chiografía. Bretemas [online] 9/V/2021.

Bragado, Manuel (2021b). “Un século, un día, un minuto, un nada”. A primeiras páxina poética de Xela Arias. Caderno de Estudos Xerais, 20 [monográfico: Xela Arias: liberdade, subversión, innovación], 13-17.

Cuíñas, Teresa (2021a). O dial esvara. As músicas posibles de Xela Arias. Luzes, 91, 44-54.

Cuíñas, Teresa (2021b). A música que levas dentro. En: Xela Arias, Cancións. Vigo: Edicións Xerais de Galicia.

Dopico, Montse (2021). Xela Arias, alén dos clixés. Praza 9/VII/2021.

López, Belén (2021). Xela Arias. Arte e parte. Luzes, 91, 34-[41].

Miramemira (2021). Xela Arias. A palabra esgazada[serie documental]. Dirixida por Damián Varela, con guión de María Yañez. A Coruña: Real Academia Galega.

Nogueira, María Xesús (2021). Xela Arias. Os territorios da liberdade. Vigo: Edicións Xerais de Galicia.

Pedreira, Emma e Romero, Laura (2021). Xela Arias. Palabra á intemperie. A Coruña: Baía Edicións.

Rivas, Manuel (1990). Pero, onde está a miña xeración? [Entrevista a Xela Arias]. La Voz de Galicia, 25/III/1990.

Romaní, Ana (2006). Xela Arias. En: Álbum de mulleres [web] . Santiago de Compostela: Consello da Cultura Galega.

Rozas, Ramón (2021). Intempériome pontevedresa. Diario de Pontevedra, 27/V/2021.